יומנו של בן חמישים / הנרי ג'יימס

Henri-James_spread_b

גבר בן חמישים ושתים שב לפירנצה, העיר בה לפני למעלה מעשרים וחמש שנה הגיע לכלל החלטה שקבעה את מסלול חייו. הוא אמור להיות מאושר שכן בריאותו טובה, מצבו הכלכלי שפיר, מצפונו נקי, אין לו קרובי משפחה מביכים. הוא מאמין שקיבל החלטה נכונה, ושטעות היתה בידו אילו היה בוחר בחירה שונה, ובכל זאת אינו חש מאושר, כי "אושר – אושר של ממש", כך הוא סבור, "היה אמור להיות דבר אחר". הוא אינו יכול להמנע מלשאול מה יכול היה להיות אחרת. "אושר שהיה עשוי להיות אלמלא התהיות חסרות הקשר – זה אני, פחות או יותר".

הנרי ג'יימס מאפשר לגיבורו לשחזר את העבר, כמעט לחיות אותו שוב, באמצעות מפגש עם סטאנמר, גבר צעיר, בן גילו של המספר בעת שעמד בצומת ההחלטה. המספר, המתעד את המפגש ביומנו, כותב כי סטאנמר "ממשיך להציג לפני, בדרך מופלאה עד מאוד, את דמותי הצעירה". בדומה לו, הצעיר מאוהב באשה צעירה, בתה של האשה בה היה המספר מאוהב. "ההקבלה גדולה כל כך", הוא אומר לצעיר, "היא כופה את עצמה עלי".

הגבר המבוגר בוחש ביחסיהם של הצעירים, כאילו מבקש לבחוש בעברו שלו. לעתים הוא מבקש להוליך את הצעיר אל הפתרון שבו בחר הוא עצמו, לעתים מבקש להניח לו לנפשו, שהרי הסיפור הוא אותו הסיפור; אבל עברה רבע מאה — מדוע יהיה אותו פתרון לעלילה? שימציא פתרון משלו.

"יומנו של בן חמישים" משקף את האופן בו העבר ממשיך לחלחל אל ההווה, נוגע בחרטות ובתהיות על בחירות אפשריות ועל תוצאותיהן, מעמיד זו מול זו שתי נקודות ציון שונות במהלך ביוגרפיה אחת, מצביע על אופיו של הזכרון, ואולי יותר מכל מצהיר על יחודיותו של כל סיפור חיים. התרגום של ארז וולק נהיר ושוטף, הפרוזה של הנרי ג'יימס מדויקת, והיצירה מתייחדת במבט חד ומפוכח על גורלו של בן אנוש ועל האופי האנושי. יצירה צנומה במידותיה אך עשירה בתכניה.

The Diary of a Man of Fifty – Henry James

תשע נשמות

2018 (1879)

תרגום מאנגלית: ארז וולק

הטקסט במקור

6 תגובות בנושא “יומנו של בן חמישים / הנרי ג'יימס

  1. תודה על הסקירה וההמלצה, מה היה קורה אילו…-מחשבה שכמעט כל אחד שוקע בה. לאן מובילות הבחירות שלנו… האם גם יופיה של פירנצה בא לידי ביטוי בספר?

    אהבתי

    1. כן, המספר המבוגר מזכיר נקודות חמד בעיר, ואף מסתובב בה עם הצעיר. הנה ציטוט מאחד העמודים הראשונים:
      "כשקמתי הבוקר כמעט חשבתי לעזוב את פירנצה. אבל יצאתי לרחוב, אל שפת האַרנוֹ, והבטתי בשני הכיוונים — הבטתי בנהר הצהוב
      ובגבעות הסגולות, ואז החלטתי להישאר — וליתר דיוק, לא החלטתי דבר. פשוט עמדתי והשקפתי על יופייה של פירנצה, ולפני ששבעו עיני כבר הייתי שוב מעודד".

      אהבתי

  2. נשמע יפה מאד.

    בגיל 29 נסעתי לראשונה לחו"ל. היעד הראשון היה פירנצה. את תחושת האושר אל מול חמודותיה של העיר הזו לא אשכח לעולם.
    🙂

    אהבתי

כתיבת תגובה