ארבעה אבות / אמיר זיו

d7a2d798d799d7a4d794_-_d790d7a8d791d7a2d794_d790d791d795d7aa2

"ארבעה אבות" מתרחש בשלוש נקודות זמן. הראשונה, ב-1961, נפתחת בתיאור התכתבות שגרתית בין אזרח, המתלונן על בניה בלתי חוקית אצל שכנתו, ובין מהנדס העיר. עם הזמן משתרבבת להתכתבות נימה אישית, ואנו לומדים להכיר טוב יותר את המתלונן, מר א' בוכמילר. בוכמילר, בן שישים ושלוש, הוא מציצן חטטן, הניזון מחייהם של אחרים. הוא אינו מסתפק בתפקיד הצופה, אלא נוטל לעצמו תפקיד של מפעיל בובות המתמרן את האנשים שאחריהם הוא עוקב. על חיי משפחתו, לעומת זאת, הוא אינו מצליח לשלוט, ובנו בחר להתרחק ממנו.

עלילת התקופה השניה מתרחשת שלושים ושתים שנים אחר-כך. בניגוד לעלילת התקופה הראשונה, שנפתחה באוירת שגרה והתקדמה באופן לינארי, השניה מתחילה באוירת תעלומה ובלבול, ובהמשך נעה קדימה ואחורה בזמן עד להסבר כמעט מלא של הסוד שבתחילתה. גיורא, וטרינר של חיות גדולות, אב יחיד לנירה, ילדה בת שש, מגיע הביתה, מוכתם בדם, ונחפז להכין לבתו עוגת יום הולדת וזר למסיבה המתוכננת למחרת בגן. בהדרגה אנו נחשפים למה שארע מוקדם יותר באותו יום, ולמה שארע בשנים הקודמות בינו ובין אשתו, והניע שרשרת ארועים שהביאה לאותה נקודה בזמן. תפקיד משנה משחק כאן מר ב' בוכמילר, בנו של גיבור התקופה הקודמת.

בתקופה השלישית, ב-2004, נירה שבגרה, וכעת היא בת שבע-עשרה, כותבת בלוג, ובו היא מנסה להבין את תהפוכות חייה, שנגרמו בעטיים של האבות שבספר. לבוכמילר הבן, בן שישים ושלוש, כגילו של אביו בתחילת הספר, ניתן שוב תפקיד מפתח:

שאלתי אותו אם הוא לא רואה את הדמיון, את זה שכמו אבא שלו גם הוא מציצן, יושב ומציץ על חיים של אחרים. הוא נעלב ממני. אמר שהוא מעדיף לקרוא לעצמו מביטן […] עניתי לו שלא יספר לי סיפורים, ושהוא לא פחות שקרן מאבא שלו. ושגם הוא, עם כל הארכאולוגיה שלו, בסך הכל חי את החיים שלו דרך אחרים, ממש כמו עלוקה שאם ינתקו אותה היא פשוט תמות.

הנושאים המרכזיים בספר, כך אני מבינה אותו, הם קשיים בתקשורת, חוסר יכולת ליצור קשרים פתוחים נטולי סודות, והאבהות הלקויה הכרוכה באלה. העלילה מטרידה, לעיתים אף מפחידה, אבל הדמויות והסיפור אפשריים ומציאותיים. הספר, כמובטח על הכריכה, מציע שיאים דרמטיים, זעזועים ומתח. אמנם מדובר בספר ביכורים, אך אמיר זיו כותב כסופר מנוסה ומיומן, המצליח לשכנע במספר סגנונות כתיבה, בהתאם לאופי המשתנה של הסיפור, ומתמקד במה שחשוב להתרחשויות מבלי להתפזר.

בשורה התחתונה: שונה ומומלץ

עם עובד

2017

6 תגובות בנושא “ארבעה אבות / אמיר זיו

כתיבת תגובה