#הומו / עומר שטרנברג

%d7%94%d7%95%d7%9e%d7%95

דור, המספר את העלילה בגוף ראשון, עבר את המסלול המצ'ואיסטי הישראלי, כולל קצונה ושרות קרבי. בחודשים האחרונים לשרותו נקשר קשר אינטימי בינו ובין אדיר, חייל באותה יחידה, אבל כשנפרדו דרכיהם עם שחרורו של דור, ביקש אדיר לנתק את הקשר. בנוסף לשברון הלב חש דור גם בלבול באשר לזהותו העצמית: העובדה ששכב עם גבר סכסכה את עולמו. הוא בחר להגדיר את עצמו כגבר שמתעניין גם בגברים, ונרתע מהזדהות כהומו. כדי לחזק את דימויו העצמי חיפש חברה בטינדר, אך הקשר ביניהם השתבש כשבעת ערפול חושים שלח הודעה אוהבת לאדיר בעודו עם הבחורה.

#הומו הוא תיאור רגיש של חיפוש עצמי, הנע בין השאיפה לשלווה ולאהבה לבין חשש מן החריגות. במהלך חיפושיו דור חובר לאדם, המתפרנס מהופעה כדראג, ובחברתו הוא מגיע לארועי הקהילה. בגילוי לב הוא מספר על תחושותיו כשנקלע לראשונה למסיבה להט"בית:

מלבד גבר שעיר וממושקף שלבש שמלה שחורה ועקבים, וכמה קריאות בהומואית שוטפת שנתפסו באוזניי מדי פעם, רוב העומדים בתור היו, ובכן, די נורמלים. אלא שאני לא הצלחתי להתמקד בהם […] והתמלאתי תחושת בוז עמוקה […]. למה הם לא מסוגלים פשוט להיות כמו כולם?

בדומה לרבים אחרים, דור שבוי בדימוי האקסטרווגנטי של ההומוסקסואלים, וחושש להיות מוגדר באופן שטחי על ידי הסובבים אותו, הרואים את הסטראוטיפ ולא את האדם:

שוב הרגשתי איך המילה "הומו" מסמנת אותי בחצים גדולים וזוהרים, הולכת ועוטפת אותי עד שהיא מכסה את תווי הפנים שלי ואת מבנה הגוף שלי, משאירה אותי רק דיוקן דו-ממדי של גבר ששוכב עם גברים אחרים.

הספר קריא מאוד, כתוב בכנות, עוסק בענין שלשמו נכתב מבלי להתפזר, ומכיל את הדילמות של היציאה מהארון ושל זכותו של כל אחד להיות מי שהוא מבלי להחשב חריג ולהידחות. הבחירה בשם הספר עוררה בי חשד שמדובר במניפסט, אבל גם אם הוא עוסק בדילמה ספציפית, המסר החד והברור אינו בהכרח מצטמצם בה, ובעיקרו של דבר זהו סיפור אנושי שידבר אל כל אדם.

ePublish

2016

כתיבת תגובה