מאחורי מסכה או: כוחה של אשה / לואיזה מיי אלקוט

4988069-5279

כמעט מהרגע הראשון תיעבתי את ג'ין מיור, גיבורת הספר. העלמה הצעירה הופיעה ערב אחד בבית משפחת קובנטרי, משפחה מן המעמד הגבוה באנגליה של המאה ה-19. בצניעות ובחן כבשה את לב אם המשפחה, אשה תמימה וחולנית, ואת לבם של בנה אדוארד, ושל בתה בלה, נערה צעירה שאותה היתה ג'ין אמורה לשמש כאומנת. לעומת זאת הבן הבכור ג'ראלד, וכמוהו גם בת-דודתו לוצ'יה המאוהבת בו, הגיבו כלפיה בסלידה ובהתנשאות. הרגשתי כמותם, ולמען האמת חשתי אי נוחות בשל כך: הנה צעירונת חלושה וענוגה, המבקשת לשאת חן ולמצוא פרנסה בעבודת שירות, ואני סולדת מן המתיקות שלה, מחוסר האונים המופגן. מכיוון שתכננתי לכתוב סקירה, התלבטתי ברקע הקריאה איך להצדיק את הסנוביזם הזה. כשג'ין הפטירה לעומת ג'ראלד הערה ארסית, בתגובה ללחישה ארסית לא פחות שלו לאחר שהתעלפה, חשבתי מצד אחד שיש בה משהו נחשי, אבל מצד שני רציתי למחוא לה כפיים – הנה בחורה עם אופי, שלא נותנת לרמוס אותה. ולמרות שדי מהר התברר שג'ין היא תחמנית, שתוך זמן קצר הצליחה לסכסך את המשפחה השלווה, היחס האמביוולנטי הזה ליווה אותי כמעט עד סופו של הספר, ובעצם גם אחר-כך.

להגיד שלא היתה לג'ין ברירה אלא להיות מי שהיתה, זה לא טיעון חזק, אבל בנסיבות חייה זהו טיעון תקף. הספר מתרחש בעולם הבנוי ממעמדות שאינם מתערבבים. מכיוון שנולדה לאב הולל ונקלה, בן למעמד נמוך, שהותיר אותה ללא כסף, נדונה למעשה לחיים כשלו. היא יכלה ללכת בתלם, להנשא לגבר ממעמדה, ולנהל חיי עקרת בית – זו היתה האופציה היחידה לנשים מהוגנות. ג'ין בחרה בכיוון ההפוך: היא הפכה לשחקנית, מקצוע מבוזה, נישאה לשחקן והתגרשה ממנו, אוי לאותה בושה. באומץ, או בחוצפה, או ברוע ובזדון (או כל אלה יחד), יצאה לשבור את "תקרת הזכוכית" המעמדית. אלו לא היתה דורסת אחרים בדרכה, לא היינו מגנים אותה.

נראה לי שהאמביוולנטיות שלי כלפיה נובעת לא רק ממני, אלא גם מן הסופרת. לואיזה מיי אלקוט עצמה גדלה בתקופה שהגבילה נשים, ועדויות רבות לכך אפשר למצוא בספרה (האהוב עלי עד מאוד) "נשים קטנות". כמי שהתמודדה עם המגבלות הללו, וגם עם עוני, היא מן הסתם חשה הזדהות מסוימת עם ג'ין מיור. מצד שני, כאדם מוסרי היא מצאה את ג'ין ראויה לגינוי. המבט הכפול הזה מחלחל ליצירה.

ספוילר בפסקה הזו: הסיום הפתיע אותי. משום מה – אולי בגלל התפיסות המוסריות ב"נשים קטנות" – ציפיתי לסוף עם מוסר השכל על רשעים שדרכם לא צלחה. עם הצלחת תוכניתה של ג'ין – כפי שמציינת בצדק ד"ר מישל הורוביץ באחרית דבר – הוחלפה מסכת האומנת המלאכית במסכת האשה המהוגנת. מן  הסתם בארמון העמדת הפנים  נעשית נוחה יותר.

מומלץ בהחלט

 Behind a Mask or: A Woman’s Power – Louisa May Alcott

סנדיק ספרים

2015 (ראה אור ב-1866)

תרגום מאנגלית: שירלי פינצי-לב

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s